Alla inlägg under januari 2013

Av Malin Brandin - 26 januari 2013 19:14

Både igår och idag har vi varit i ridhuset och ridit, igår var det dressyr och idag blev det lite markarbete. Igår jobba det på volterna och tränade på att flytta bakdelen på den öppna delen av volten, i skritt och trav går det super bra men i galopp går det inte alls något vidare! Händer inget när jag lägger till skänklen så får jobba som den och hålla jätte mycket på ytter för den ens ska hända något litet, blir att pisken på hjälpa till men då hoppar hon mest upp och ner och säger att det är mega jobbigt. Men ni jobbar på.

Idag tränade vi på att komma rakt på upphöjda cavalettibommar på långsidorna, rakt före, under och efter och en halt innan hörnet. En väldigt pigg Strumpan som laddade innan bommarna men det gick väldigt bra!

Innan vi skulle åka hem fick hon vara lös en stund i ridhuset och busa lite, hon tyckte det var jätte roligt. Hon sprang och busade och tusan vilken fart hon fick upp, när hon var klar kom hon fram till mig och fick en bit morot och sen gick vi tillsammans i ridhuset. Jag gick först och hon kom efter, stannade när jag stannade och svängde när jag svängde. Häftig känsla när en häst på ca 600 kg går lös bredvid en och följer efter som en liten hund! Det ska vi göra oftare!!   

Av Malin Brandin - 24 januari 2013 15:36

Idag har Strumpan vilodag och vi hade lite mys i hagen i stället, hon är en väldigt social häst men har lite svårt att komma direkt till en när man kommer uti hagen. Hon står gärna längst borta i hagen och tittar på en men är så envis att hon stå kvar och försöker vänta ut en, ofta blir det en tävling om vem som orkar stå kvar och vänta längst. Jag brukar vinna! Kanska för jag mutar med morötter haha

I tisdags var det hoppträning och det gick jätte bra!   Hon tycker det är så himla kul att hopps och blir så laddad, lite extra nu när det är kallt och hon inte rids fullt ut varje dag. Men jag och min hopptränare tycker det är bättre att låta henne få gå på lite istället för att jag ska sitta och hålla tillbaka henne, uppmuntra henne för hon tycker det är kul. Vi hoppade bana och det gick jätte bra, avslutade med att hoppa ett räcke på 1.20 och det känns ganska lätt.

Min svaghet är att jag slutar rida när vi närmar oss ett hinder och låter Strumpan fixa det själv, vilket ofta på tävlingar resulterar i att vi stannar ut oss eller får många fel. Men när vi hoppade det sista räcke stod min tränare och skrek på mig att jag skulle rida hela vägen fram till hindret och över det, vilket jag gjorde och vilken skillnad. Tror det är för jag är lite osäker på min ridning och mig själv så lämnar jag över allt till Strumpan för att hon ska sköta det, men om vi ska lyckas och ta oss till högre klasser måste jag rida, rida, rida!!

Av Malin Brandin - 22 januari 2013 16:50

Ikväll är det dags för hoppträning och vi ska hoppa bana    tror det kommer gå undan och en super laddad Strumpan, KUL!!

 

Lägger in en bild från en tävling, börjar bli lite sugen att tävla!

 

 

Av Malin Brandin - 21 januari 2013 20:03

Idag har vi varit i ridhuset och ridit ganska hårt så Strumpan fick göra av med lite energi inför morgondagens hoppträning och då vet jag att vi ska hoppa bana, vilket Strumpan verkligen behöver!

Igår skrittade vi ut och tränade på att Strumpan ska bära sig själv, vilket går bättre och bättre men jag måste verkligen tänka på mina händer och inte sitta och ta utan ge en stilla hand när hon bär sig sjävl och släpper helt i handen. Men hon förstår poängen av det hela! Ska tillbaka till dressyrtränaren om ca 2 veckor hade jag tänkt.

Idag jobbade vi serpentinbågar för hon skulle bli lösgjord och inte spänna sig, vilket hon lätt gör i höger sida men idag var hon jätte fint. Sen galopperade vi väldigt mycket, dels skänkelvikningar i galopp och provade lite galoppombyten men det gick inte så värst bra. Piggelin är hon iallafall!!!! Ett jäkla tryck är det i henne   

 

 


Av Malin Brandin - 20 januari 2013 13:41

       

Av Malin Brandin - 15 januari 2013 12:00

Och det är igen vi önskade att få, men vi får göra det bästa av det. Tanken är att vi ska åka på hoppträning ikväll så Strumpan får hoppa lite, hon är väldigt pigg nu för tiden. Har börjat rida henne på ett pelham när vi hoppar och har ridit lite på det hemma också för att få känsla av hur hon fungerar på det, vilket hon går väldigt bra! Men jag har märkt att hon är väldigt stel i höger sida och hänger sig fast, det gör hon på båda betten. VARFÖR undrar jag!?

Nu har det gått en vecka sen vi var på dressyrträningen för vår nya dressyrtränare och jag tror (!?) att Strumpan har börjat förstå vad jag förväntar mig utav henne.

Sen har Strumpan fått ett nytt vrålåk också    riktigt nöjd är jag över detta köp!!

 

Boj Bravo 216 2009 Garanti Demovagn

 

En sån här har jag köpt fast med blå stripes. Otroligt stor skilland på denna och den gamla, den gamla var enkel axlad och då kände jag allt Strumpan gjorde men nu märker jag knappt att hon är där och det skumpar inte lika mycket. Den är också lättar att backa med!!!!

Av Malin Brandin - 12 januari 2013 12:16

Nu har kylan kommit igen och paddocken är frusen..... Hade verkligen hoppats på att vi skulle klara oss utan mer kyla innan våren kom men icke! Igår var vi ute på skritt runda och tränade på att Strumpan ska bara sig själv, samma sak som vi tränat på dagarna innan. Tror det blir samma sak idag för det är ganska fint väder ute, känns lite tråkigt att åka till ridhuset och rida när solan skiner. Men imorgon blir det nog att vi åker till ridhuset så Strumpan får röra på sig ordentligt och springa av sig.

Har börjat fundra lite på tävlingar men när det blir så att paddocken fryser och tyvärr att man inte kan rida lika mycket som vanligt så släpper man dom tankarna igen. Tror inte att det blir tävling förran mars månad och vi tar dessa månderna och tränar ordentligt och satsar på grundridningen så den sitter till hundra. Känns som det är en bra ide för om man har grunderna ska det bara vara att rida på när man tävlar och inte ha en häst som inte lyssnar osv. Så vi satsar på träning!!!!

Av Malin Brandin - 9 januari 2013 20:54

Igår var det dags för hoppträning och Strumpan var laddad till tusen    hon låg på och ville galoppera när det var trav, kul att se henne så taggad och tycka det är så kul. Det känns bra då! Hoppträningen bestod av mycket kontroll övningar och vägar, studs och cavaletti, bra början efter vintervilan men Strumpan längtar efter att få hoppa högt!

Idag var det dags att börja med vår nya träning, i början är det inte så mycket fysisk träning för Strumpan utan mer att hon ska börja tänka själv istället för att hänga mig i handen. Men jag tycker det är viktigt att växla i träningen ändå för att hon inte ska tycka det blir tråkigt, lite jobbigt och lite kul. Vi tränade på övergångar, tempoväxlingar, rak på långsidorna, ställd genom hörnen och inte bara trava på utan vänta på mig.

Först skrittade vi fram på lång tygel och då åkte jag häst, utan skänklar, säte eller röst ska Strumpan skritta på tills jag säger något annat, jag ska bara styra. Efter det började vi känns lite på volten om hur mycket hon vill bära sig själv, hon vill så gärna hänga i handen och om man släpper efter trillar hon ner med huvudet. Viktigt är att ge beröm om hon gör rätt och rätta om hon hänger eller jobbar emot. Jag tyckte faktiskt att det gick bra idag, hon går oftast väldigt fint i form utan att spänna sig men har svårt för att inte hänga sig i handen. Små små korrigeringar med fingarna när hon hänger och stilla hand direkt när hon släpper och bär sig själv. Hon jobbar på mycket bättre med bakdelen och trampar under sig när hon släpper i hande.

Vi travade på långsidorna, saktade av innan hörnen och ställde oss genom hörnet, när hon lyssnade bra trvade vi genom hörnen men en halvhalt innan. En sak som jag lärde mig om man skulle rida hästen helt rakt var att rida med tyglar som har stroppar, då vet man exakt om man håller händerna jämnt.

Sen la vi in galopp för det skulle vara lite kul och sen avslutade vi med skritt arbetet som vi gjorde i början. Tänkte vi skulle jobba med detta imorgon och på fredag.

 

 

Presentation

Jag utbildar mig till hästmassör på ATS hästutbildningar. Jag har kommit halvvägs i min utbildning och är certifierad hästmassör i augusti. Utbildningen innehåller en del hästpsykologi och grunden i sadelprovning.
Bloggen kommer innehålla information om

"Strumpan"

"Strumpan", Hot Menu heter hon egentligen är ett sto född 2000. Jag köpte henne i juni 2012 och är min första häst. När jag var och provred henne så var det kärlek vid första ögonkastet och visste att det var henne jag skulle ha!

 

 

 

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards