Direktlänk till inlägg 24 oktober 2012

Strumpan åker brett....

Av Malin Brandin - 24 oktober 2012 19:28

När jag fick Strumpan sa hennes förra ägare att hon hade börjat ställa om när hon åkte transport, när man svängde höger och att man fick köra lite försiktigare då.

Första gången jag skulle köra transport med Strumpan i var jag lite nervös för det var första gången jag gjorde det och det var min egna häst jag skulle köra och jag tänkte "tänk så händer det något". Vi skulle köra till en träning och jag körde väldigt försiktigt tyckte jag men när vi svängde höger så kände jag hur hela transporten hoppade och krängde när hon "ställde om" så jag kände ännu saktare. Hela vägen till träningen var det likadant i alla högersvängar och det var inte alls kul att köra, dessutom trampade hon av sig sin ena sko påvägen hem från träningen.

Någon dag efter skulle hon till hovslagaren och få sin sko påslagen och då fick hon åka i en annan transport som är något större än min, vi trodde kanske att hon tycke min var för liten och sa till om det, och dels för att det fanns en kamera i denna transporten så vi kunde se vad hon egentligen gjorde när man svängde höger.

Det visade sig att hon i stort sett trillade i högersvängarna och la sig mot mittväggen och det som kändes var när hon skulle resa sig. Jag tror jag kan förklara det så att hennes högerben vek sig under henne när man svängde höger och hon fick stöd mot mittväggen för att inte trilla helt.

Vi provade med att bredda mittväggen i transporten och idag åker Strumpan transport utan några som helst problem!   

Troligen har hon tyckt att det har varit för trång och smal och inte fått riktigt med plats för att hitta en bra balans, hon är ca 170 cm hög, väger ca 600 kg och är lite större i modellen.

 

 

 
 
Felicia

Felicia

24 oktober 2012 19:50

Bra blogg!
Kika gärna in på min om du har tid och lust:)
Kram Felicia

http://FeliciaochGlimma.bloggplatsen.se

Malin Brandin

24 oktober 2012 19:59

Tack så mycket :) det ska jag absolut göra!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Brandin - 16 februari 2014 19:49

Horsebyday hästmassage   Känns hästen stel/spänd? Har hästen ändrat beteende? Är hästen ovillig att jobba? Är hästen skadad?   Massage hjälper till att hålla muskler, leder och ligament smidiga Massage hjälper konvalescens hästens mus...

Av Malin Brandin - 16 februari 2014 19:42

Nu är det nya tag!! Jag har tänkt om lite när det gäller bloggandet, jag kommer nu att skriva om hästmassage eftersom jag utbildar mig till hästmassör på ATS hästutbildningar. Jag kommer fortsätta skriva om lite trix och tips och saker jag tycker är ...

Av Malin Brandin - 17 februari 2013 19:09


Den 3 mars är det dags för första tävlingen hos Tågarpsortsens ryttarförening. Vi startar en 1.05 och en 1.10. 1.10 är en regional tävling, första gången och lite spänd. Är det någon större skillnad på regionala och lokala tävlingar/banor? Ska bli ...

Av Malin Brandin - 16 februari 2013 17:27

En väldigt snäll Birgitta Jönsson skrev och berättade att Strumpan avkomma Nick S finns till salu på hästnet. Någon som vet något om annonsen för jag lyckas inte hitta den! Eller vet något om Nick S? ...

Av Malin Brandin - 26 januari 2013 19:14

Både igår och idag har vi varit i ridhuset och ridit, igår var det dressyr och idag blev det lite markarbete. Igår jobba det på volterna och tränade på att flytta bakdelen på den öppna delen av volten, i skritt och trav går det super bra men i galopp...

Presentation

Jag utbildar mig till hästmassör på ATS hästutbildningar. Jag har kommit halvvägs i min utbildning och är certifierad hästmassör i augusti. Utbildningen innehåller en del hästpsykologi och grunden i sadelprovning.
Bloggen kommer innehålla information om

"Strumpan"

"Strumpan", Hot Menu heter hon egentligen är ett sto född 2000. Jag köpte henne i juni 2012 och är min första häst. När jag var och provred henne så var det kärlek vid första ögonkastet och visste att det var henne jag skulle ha!

 

 

 

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards