Direktlänk till inlägg 8 november 2012

Jag vill slå ett slag för säkerhetsvästen!

Av Malin Brandin - 8 november 2012 20:07

Jag vill slå ett slag för säkerhetsvästen!

Det är en väldigt enkel och billig livförsäkring och väldigt lätt att få tag på. Jag själv hoppar och alltid med säkerhetsväst och när jag rider ut har jag den på, tyvärr har jag den på lite för sällan när jag rider hemma i paddocken. Anledningen vet jag faktiskt inte, möjligen lat, bekväm och litar på min häst.

 

Jag skulle inte få för mig att hoppa utan säkerhetsvästen, inte för att jag inte litar på Strumpan eller är rädd för att trilla av utan för om jag av någon anledning skulle trilla av så gör det så jäkla ont! När jag är på hoppträning har alla på träningen säkerhetsväst på sig men om man ser när jag är ute och tävlar är det juniorena som har väst på sig och jag! Reglerna säger att barn och ungdomar under 18 år ska ha säkerhetsväst på sig och att det rekommenderas för de som är över 18 år.

Varför har inte fler säkerhetsväst på sig? Jag tror att det finns en del olika anledningar, dels för att det inte har varit något som funnits med från när de började rida och därför inte blivit självklar att ha på sig och inget de börjat med. Skäms man för att ha säkerhetsväst??? Det kan också vara för att de inte tror de ska trilla av, de litar på hästen och tänker kanske att det inte händer mig, att de är duktiga och inte trillar av. Men det kan vara att de kommer fel på ett hinder som gör att hästen stannar, ett läskigt hinder, något som skrämmer hästen osv. Man kan tro att man känner sin häst till 100% men en dag kanske inte hästen är som den brukar och då vet man inte vad som händer!

 

Jag är glad att jag har haft säkerhetsväst på mig när jag har trillat av! En gång trillade jag av för vi kom fel på ett hinder, en kombination, och Strumpan försökte hoppa ändå men det gick inte så bra utan vi hoppade genom hindret och jag fortsatte in i nästa hinder. Jag tappade andan totalt och hade så ont i revbenen, troligen så skyddade västen mina revben och om jag inte hade haft den så hade nog inte revbenen varit hela.

 

Det har även förekommit olyckor då ryttare har dött då de trillat av hästen och blivit trampade på och inte haft säkerhetsväst, kanske kunde den räddat något liv.

Därför säger jag: Det är värt att ha en säkerhetsväst på sig! Det finns hur många olika modeller och hela tiden kommer nya små, lätta modeller som inte är ett dugg klumpiga.

Har du säkerhetsväst när du rider?

 

 

 

 
 
Ingen bild

linda

8 november 2012 23:03

håller med dig och jag hoppar och rider också ut med säkerhetsväst men när jag rider dressyr så har min tränare sagt att jag inte ska använda den så då gör jag inte det.

Fast jag har haft lite otur med avramlingar med säkerhetsväst, den har aldrig liksom skyddat mig utan istället gjort mer skada :/ ena gången ramla jag av efter ett hinder för hästen bockade som en galning och då ramlade jag på ryggen, fick då den nedersta delen (den sitter inte helt ihop med resten av ryggen på min ridväst) emellan ryggen och marken, den liksom vek upp sig. Då hade jag riktigt ont!

andra gången var på en hopptävling, hästen stanande framför hindret och jag ramlade av, avramligen var inte så farlig egentligen, men säkerhetsvästen tryckdes uppåt så sidorna under armarna åkte upp (hela västen åkte uppåt) och då böjdes benet i min arm, det blev sjukhus o.s.v och det hade inte hänt om jag hade ridit utan västen, fast då hade jag ju iåförsig kunnat skadat mig på andra sätt..

Malin Brandin

10 november 2012 18:17

Det låter inte alls kul!! Men tycker det är kul att höra att du fortsätter använda den trots dåliga efterenheter! Tror det är extremt viktigt att den sitter perfekt så man inte ger utrymme för skador får då blir det ofta värre!

 
Retard Riders - Martina

Retard Riders - Martina

9 november 2012 09:38

Hade gärna använt säkerhetsväst mer än vad jag gör, men jag tycker verkligen den stör :/

Har förresten skrivit ett inlägg om förtroende och band till sin häst, du får jättegärna läsa, diskutera och kommentera kring detta på vår blogg! :)

http://RetardRiders.blogg.se

Malin Brandin

10 november 2012 18:15

Jag tror att använda väst är en vane sak, i början kunde inte jag heller rida med säkerhetsväst för jag tyckte den jag hade var klumpig men så köpte jag en smidigare och mindre och nu trivs jag jätte bra i och med den :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Brandin - 16 februari 2014 19:49

Horsebyday hästmassage   Känns hästen stel/spänd? Har hästen ändrat beteende? Är hästen ovillig att jobba? Är hästen skadad?   Massage hjälper till att hålla muskler, leder och ligament smidiga Massage hjälper konvalescens hästens mus...

Av Malin Brandin - 16 februari 2014 19:42

Nu är det nya tag!! Jag har tänkt om lite när det gäller bloggandet, jag kommer nu att skriva om hästmassage eftersom jag utbildar mig till hästmassör på ATS hästutbildningar. Jag kommer fortsätta skriva om lite trix och tips och saker jag tycker är ...

Av Malin Brandin - 17 februari 2013 19:09


Den 3 mars är det dags för första tävlingen hos Tågarpsortsens ryttarförening. Vi startar en 1.05 och en 1.10. 1.10 är en regional tävling, första gången och lite spänd. Är det någon större skillnad på regionala och lokala tävlingar/banor? Ska bli ...

Av Malin Brandin - 16 februari 2013 17:27

En väldigt snäll Birgitta Jönsson skrev och berättade att Strumpan avkomma Nick S finns till salu på hästnet. Någon som vet något om annonsen för jag lyckas inte hitta den! Eller vet något om Nick S? ...

Av Malin Brandin - 26 januari 2013 19:14

Både igår och idag har vi varit i ridhuset och ridit, igår var det dressyr och idag blev det lite markarbete. Igår jobba det på volterna och tränade på att flytta bakdelen på den öppna delen av volten, i skritt och trav går det super bra men i galopp...

Presentation

Jag utbildar mig till hästmassör på ATS hästutbildningar. Jag har kommit halvvägs i min utbildning och är certifierad hästmassör i augusti. Utbildningen innehåller en del hästpsykologi och grunden i sadelprovning.
Bloggen kommer innehålla information om

"Strumpan"

"Strumpan", Hot Menu heter hon egentligen är ett sto född 2000. Jag köpte henne i juni 2012 och är min första häst. När jag var och provred henne så var det kärlek vid första ögonkastet och visste att det var henne jag skulle ha!

 

 

 

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards