Direktlänk till inlägg 27 november 2012

Löshoppning

Av Malin Brandin - 27 november 2012 15:13

I fredags var jag och löshoppade Strumpan! Jag visste inte om hon hade gjort det innan eller vad hon tyckte om det men det visade sig att hon tyckte det var riktigt kul.

Hon hoppade 1.35 utan problem och med väldigt mycket luft under sig men när vi höjde till 1.45 hade hon svårt att hitta av ståndet och komma rätt så hon stannande hon. Vi försökte några gånger men hon hittade inte rätt så vi fick sänka igen till 1.35 Det var väldigt kul att se hennes hoppstil och se hur hennes språngkurva går. Det var full fart på henne och några gånger busade hon till efter hon hade hoppat och hade rally tävling i ridhuset   

 

Hur löshoppar man en häst?

 

 

1. Ansvarig piskförare.
2. Ansvarig för svängen mot hindret.
3. Personen som ansvarar för hästens driving efter hindret, och stannar och fångar in hästen.

Det bästa att använda som stängsel är hinderstöd och plastband, det går lätt av om hästen skulle trassla in sig. Ha inga tomma skållor på hinderstöden som hästen kan göra sig illa på. På banan bör det finnas 4 personer personer som hjälper till, 3 piskförare och en som höjer och sänker hinder. Maxhöjden på hjälphindret, det rättuppstående som hästen hoppar först, är 70 cm.

Hindren är placerade så att hästen tar ett galoppsprång mellan. Avståndet för stor häst är ca 6.80 - 7 m, d-ponny 6.50 - 6.90 m, c-ponny 5.90 - 6.30 m och b-ponny 5.30 - 5.70 m.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Brandin - 16 februari 2014 19:49

Horsebyday hästmassage   Känns hästen stel/spänd? Har hästen ändrat beteende? Är hästen ovillig att jobba? Är hästen skadad?   Massage hjälper till att hålla muskler, leder och ligament smidiga Massage hjälper konvalescens hästens mus...

Av Malin Brandin - 16 februari 2014 19:42

Nu är det nya tag!! Jag har tänkt om lite när det gäller bloggandet, jag kommer nu att skriva om hästmassage eftersom jag utbildar mig till hästmassör på ATS hästutbildningar. Jag kommer fortsätta skriva om lite trix och tips och saker jag tycker är ...

Av Malin Brandin - 17 februari 2013 19:09


Den 3 mars är det dags för första tävlingen hos Tågarpsortsens ryttarförening. Vi startar en 1.05 och en 1.10. 1.10 är en regional tävling, första gången och lite spänd. Är det någon större skillnad på regionala och lokala tävlingar/banor? Ska bli ...

Av Malin Brandin - 16 februari 2013 17:27

En väldigt snäll Birgitta Jönsson skrev och berättade att Strumpan avkomma Nick S finns till salu på hästnet. Någon som vet något om annonsen för jag lyckas inte hitta den! Eller vet något om Nick S? ...

Av Malin Brandin - 26 januari 2013 19:14

Både igår och idag har vi varit i ridhuset och ridit, igår var det dressyr och idag blev det lite markarbete. Igår jobba det på volterna och tränade på att flytta bakdelen på den öppna delen av volten, i skritt och trav går det super bra men i galopp...

Presentation

Jag utbildar mig till hästmassör på ATS hästutbildningar. Jag har kommit halvvägs i min utbildning och är certifierad hästmassör i augusti. Utbildningen innehåller en del hästpsykologi och grunden i sadelprovning.
Bloggen kommer innehålla information om

"Strumpan"

"Strumpan", Hot Menu heter hon egentligen är ett sto född 2000. Jag köpte henne i juni 2012 och är min första häst. När jag var och provred henne så var det kärlek vid första ögonkastet och visste att det var henne jag skulle ha!

 

 

 

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards